Typy dětských autosedaček

 

Skupina 0 (0-13kg) - jde o tzv. „vajíčko“. Má poskytovat ochranu křehkému novorozeneckému tělíčku a dát mu dostatek pohodlí na cestování. Vždy se instaluje v protisměru, a to na zadním i předním sedadle (pozor na nutnost vypnout airbag!!!). Poutání vajíčka je možné pouze bezpečnostním pásem auta, ale správná poloha je lépe dosažitelná na isofixové základně. Na co myslet, jestliže chcete koupit správný typ vajíčka:

  • Vysoká boční ochrana
  • Co nejtěsnější vedení hlavičky (příliš otevřená hlavová opěrka je špatně)
  • Nožičky smí přečnívat, hlavička nesmí
  • Většina vajíček jde přes správné adaptéry nasadit na podvozek kočárku
  • Vajíčka z trojkombinace jsou spíše hračka, vydrží velmi krátce a ergonomicky většinou nejsou příliš vhodná
  • Na isofixové základně máte několik zásadních výhod:
  • Vždy správná poloha
  • Vždy bezpečné připoutání sedačky
  • Rychlá manipulace (v zimě můžete přinést dítě do auta např. jen přikryté dekou a rychle odjet)
  • Tento typ sedačky by měl vydržet co nejdéle, protože je pro novorozence ergonomicky nejvhodnější
  • V této kategorii neexistuje adekvátní náhrada jiným typem autosedačky. Sedačky označené 0-… nejsou plnohodnotnou náhradou!!!

Skupina I (9-18kg) - pokračovací sedačka po vajíčku. Je většinou otočná, nebo obousměrná, poutaná Isofixem. Je polohována více do sedu, má vestavěný tří- nebo pětibodový pás. Vzhledem k poměrně rychlému vývoji dětského tělíčka v tomto období je vhodné zohlednit vzrůst Vašeho dítěte a sedačku vybírat s ohledem na rychlý růst. Zásadní body k nákupu:

  • Sedačky v této kategorii jsou vhodné pro sedící děti
  • Otáčení sedačky z důvodu snadného ukládání dítěte využijete spíše když je úplně maličké. Až začne do sedačky lézt samo, otáčení se příliš nepoužívá (při otočení do dveří je sedačka poměrně vysoko a dítě se nemá při nastupování za co chytit)
  • Pro menší děti je vhodná sedačka s vložkou. Důvodem je to, že na začátku tohoto období je tělíčko ještě velice drobné a svalový korzet potřebuje podporu, aby nedošlo k poruchám vývoje. Více prostoru znamená méně opory ve správné poloze
  • Je potřeba zohlednit typ auta z hlediska sklonu sedáků – protože je sedačka na isofixu, mohla by sedačka při větším sklonu sedáků být hodně „do sedu“
  • Zejména zpočátku tohoto období se může objevit problém s „padáním“ hlavičky směrem dopředu. To se dá řešit různými podpůrnými pomůckami, ale úplně nejdůležitější je vybrat správnou sedačku pro konkrétní auto
  • Pozor na řádnou boční oporu hlavy (otevřená, nebo uzavřená hlavová opěrka)
  • Některé sedačky nemají dobře řešený otočný mechanismus z hlediska zapadávání nečistot a následně hrozí vznik poruch otáčení
  • Stále je nejvhodnější jezdit v protisměru

Skupina II (15-25kg) - používá se téměř výhradně v kombinaci se skupinou III

Skupina III (22-36kg) - používá se téměř výhradně v kombinaci se skupinou II

Kombinace

0-25kg (9-25kg) - sedačky téměř výhradně protisměrné, z hlediska bezpečnosti vynikající řešení

  • Vždy jsou poutané pásem
  • Téměř výhradně jsou čistě protisměrné
  • Poutání je pouze o maličko komplikovanější než u Isofixu, ale sedačka je v autě takřka nehybná
  • Mají omezené polohování, většinou je nutné sedačku odpoutat
  • Doporučujeme pro sedící děti
  • Není třeba se obávat prostoru na nohy. Děti s ním podle zkušeností ze Skandinávie většinou žádnou potíž nemají

0-36kg (9-36kg) - kombinace, která není příliš dobrou volbou. Důvodů je více, ale hlavně jde o množství kompromisů, které musí výrobce udělat a životnost sedačky. Je potřeba, aby sedačka vyhověla stejně dvouletému a stejně dvanáctiletému dítěti. Rozdíl ve výšce je více než jeden metr, rozdíl ve váze až 30kg. Druhou otázkou je životnost sedačky – většinou má sedačka životnost 6 let. Ale vydržet by měla až 10 let. To je obecně v oboru spíše výjimka (Klippan Triofix). Opodstatnění má taková sedačka například v taxislužbě, nebo pro prarodiče, kteří střídavě vozí vnoučata ve velkém věkovém rozsahu.

15-36kg – posměrné sedačky, určené pro závěrečnou fázi dětského cestování. Opět musí vyhovět poměrně malému dítěti i teenagerovi, takže je důležité pečlivě vybrat podle vzrůstu dítěte a fáze, kdy do této sedačky přechází. Jinou sedačku budeme vybírat pro tříletého cestujícího, který má těsně přes 15kg a jiný typ bude vhodný po sedačce 9-25kg, kdy potomek je již poměrně velký a tělo se začíná hmotovými poměry a vývinem podobat dospělému. Sedačka může být ukotvená Isofixem, ale ten drží pouze sedačku. Dítě je vždy poutáno tříbodovým pásem automobilu

  • V případě, že sedačka je určena pro malé, drobné dítě, je vhodnější výrobek, který zároveň se zvedáním podhlavníku roste také do boků
  • Pro starší dítě může mít sedačka pevnou skořepinu
  • Zajišťuje vedení pásu ve správné výšce (přes rameno) a v dolní části přes pánevní kost (řešeno buď hákem mezi nohama, nebo tvarem područek)
  • Poskytuje boční ochranu, zejména v oblasti hlavy
  • Sedačka může být polohovatelná, ale rozsah polohování není příliš velký

Nákup z druhé ruky - zcela specifický druh nákupu. Určitě je možné takto pořídit sedačku levněji. Ale více než kde jinde zde platí pořekadlo o zajíci v pytli. Proto velmi vřele doporučujeme takový nákup pouze v případě, že na 100% víte vše o historii sedačky. Tedy jestli neprošla nehodou, není přestárlá, nepochází např. ze zaplaveného auta, nebo na ní není zamaskovaná nějaká zásadní závada.

zdroj:Besip.cz


Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen fungovat. Nesouhlasím s použitím cookies na tomto e-shopu (zobrazí se prázdná stránka).